PSY502 GDB Solution 2020 & 2021

PSY502 GDB Solution
Semester fall 2020


made by

DEEP GUIDER & VURANK




QUESTION

How 'learned helplessness' overall hinders the academic performance of university students please explain with the help of real life personal examples and research?

یونیورسٹی کے طلباء کی تعلیمی کارکردگی میں کس طرح 'بے بسی سیکھی'۔ براہ کرم حقیقی زندگی کی ذاتی مثالوں اور تحقیق کی مدد سے وضاحت کریں؟




ANSWER

Learned helplessness occurs when an individual is constantly confronted with a negative, uncontrollable situation and stops trying to change their situation, even when they are capable of it.

سیکھی بے بسی اس وقت ہوتی ہے جب ایک فرد مستقل طور پر کسی منفی ، بے قابو صورتحال کا سامنا کرنا پڑتا ہے اور اپنی حالت کو تبدیل کرنے کی کوشش کرنا چھوڑ دیتا ہے ، یہاں تک کہ جب وہ اس کے قابل بھی ہو۔



Learned helplessness is the belief that our own behavior is not affected by what happens next. That is, behavior does not control results or outcomes.

سیکھی بے بسی یہ عقیدہ ہے کہ آئندہ ہونے والے واقعات سے ہمارا اپنا سلوک متاثر نہیں ہوتا ہے۔ یعنی ، سلوک نتائج یا نتائج پر قابو نہیں رکھتا ہے۔



When a university student suffers from learned helplessness, it is certain that learned helplessness hinders his academic performance.

جب یونیورسٹی کا طالب علم سیکھی ہوئی بے بسی کا شکار ہوجاتا ہے ، تو یہ بات یقینی ہے کہ سیکھی ہوئی بے بسی اس کی تعلیمی کارکردگی میں رکاوٹ ہے۔


When a student begins to understand that even if I work hard, I will get low marks and my good CGP will not come, although there is another way that he can get good marks by working hard.

جب ایک طالب علم یہ سمجھنے لگے کہ اگر میں سخت محنت کرتا ہوں تو بھی مجھے کم نمبر ملیں گے اور میرا اچھا سی جی پی نہیں آئے گا ، حالانکہ اس کے علاوہ بھی ایک اور طریقہ ہے کہ وہ سخت محنت کرکے اچھے نمبر حاصل کرسکتا ہے۔





Similarly, when a student's paper becomes very easy, he begins to understand that it is my good fortune that it has become easy, even though it seems easy only because he has worked hard. But when he becomes helpless in learning, he also tries to hide his features, and many times even though the second option is open, he gets stuck in the first.

اسی طرح ، جب کسی طالب علم کا کاغذ بہت آسان ہوجاتا ہے ، تو وہ سمجھنے لگتا ہے کہ یہ میری خوش قسمتی ہے کہ یہ آسان ہو گیا ہے ، حالانکہ یہ صرف اس وجہ سے آسان معلوم ہوتا ہے کہ اس نے محنت کی ہے۔ لیکن جب وہ سیکھنے میں بے بس ہوجاتا ہے تو ، وہ اپنی خصوصیات کو چھپانے کی بھی کوشش کرتا ہے ، اور کئی بار اس کے باوجود کہ دوسرا آپشن کھلا ہوا ہے ، وہ پہلے میں پھنس جاتا ہے۔



Similarly, when students become helpless, they begin to doubt their own characteristics. They always feel that my brain is weak, I am sick, I am poor. Such thoughts come to their minds. And when such an idea comes to mind, a student goes backward, and thus his academic performance is affected.

اسی طرح ، جب طلبا بے بس ہوجاتے ہیں ، تو وہ اپنی خصوصیات پر شبہ کرنا شروع کردیتے ہیں۔ وہ ہمیشہ یہ محسوس کرتے ہیں کہ میرا دماغ کمزور ہے ، میں بیمار ہوں ، میں غریب ہوں۔ اس طرح کے خیالات ان کے ذہن میں آتے ہیں۔ اور جب ایسا خیال ذہن میں آتا ہے تو ، ایک طالب علم پیچھے کی طرف جاتا ہے ، اور اس طرح اس کی تعلیمی کارکردگی متاثر ہوتی ہے۔



Similarly, when he takes things more seriously and says them without reading anything. I don't know, I can't succeed in that. Now, instead of working hard, he considers himself a loser.

اسی طرح ، جب وہ چیزوں کو زیادہ سنجیدگی سے لیتا ہے اور کچھ بھی پڑھے بغیر اسے کہتا ہے۔ مجھے نہیں معلوم ، میں اس میں کامیاب نہیں ہوسکتا۔ اب ، وہ محنت کرنے کی بجائے خود کو ہار سمجھتا ہے۔



1 comment: